רות צביאל – משרד עריכת דין
חייגו עכשיו: 073-2248200
9th אוגוסט 2013 | by: ruth

בניגוד לדעה הרווחת, ליטיגציה אמיתית– ייצוג והופעה בבתי משפט, אינה סרט הוליוודי וגם אינה סדרת מתח אמריקאית.

עובדה מפתיעה היא שעיקר העבודה בהליכים משפטיים בעידן של ימינו נעשית בכלל על גבי כתב, בעוד שהדיונים עצמם בבית המשפט הינם ספורים. עוד קודם להופעה הראשונה בבית המשפט, מגישים הצדדים את כתבי טענותיהם – והטענות שנכללות בכתבי הטענות ואופן ניסוחן חורצים פעמים רבות את גורלו של התיק, כבר מהתחלה.

כך, אדם יכול להתרשם מנוכחותו ומכושר השכנוע בעל פה של עורך דין, ועל סמך כך לשכור את שירותיו לייצוג משפטי, כשלמעשה, אם אותו עורך דין לא התעמק בראיות בתיק, לא בנה את טענותיו של לקוחו באופן נכון, לא ניסח נכון את הטענות, או לא התעמק בהוראות הדין והפסיקה – יכול להיות שלקוחו יפסיד בתיק, עוד לפני שתדרוך רגלו של עורך הדין באולם בית המשפט.

כבר בשלב הראשוני, ליטיגטור טוב, נדרש להכיר היטב את הראיות שבתיק ואת טענות הלקוח שלו ועל בסיסן לבנות את התיזה המשפטית והאסטרטגיה לניהול התיק.

בניית האסטרטגיה דורשת כמובן העמקה בהוראות הדין והפסיקה הרלוונטיות לסוגיות המשפטיות הייחודיות לתיק. נקודה זו היא גם ייחודית לעולם הליטיגציה, אשר לא כולל התמחות בתחום משפטי ספציפי. כל תיק הוא עולם ומלואו, והליטיגטור נדרש לטעון את שלל הטענות אשר מועילות למרשו, ללא אבחנה בין הקטגוריה המשפטית שאליה הוא משתייך. עורך דין שמתמחה בתחום מסוים ומתעצל להעמיק בתחום אחר – יפספס טענות ללקוחו – דבר שעלול לעלות ללקוח בהצלחה בתיק.

העלאתן על הכתב של טענות הלקוח בכתבי הטענות הראשונים (כמו גם ביתר המסמכים המוגשים לבית המשפט) דורשים כושר ניסוח בכתב, שאין להקל בו ראש, כלל וכלל. כמו שציינו לעיל, עיקר העבודה המשפטית נעשית בכתב ולא בעל פה. כך למשל, כתבי תביעה וכתבי הגנה – מוגשים בכתב, תצהירי עדות ראשית, בקשות ותגובות לבקשות, גם הם מוגשים בכתב. אפילו סיכומים, אשר נטענים בסוף ההליך ובהם מסכם כל צד את כל טענותיו וראיותיו ואשר על בסיסם פוסק בית המשפט את דינו – גם אלה נעשים לרוב בכתב. לכן, כושר ניסוח בכתב הינו תנאי הכרחי לעורך דין העוסק בליטיגציה.

נקודה נוספת שרלוונטית לעיסוק בליטיגציה היא בקיאות בסדרי הדין והפרוצדורה. לכל הליך משפטי הכללים שלו, וצד שלא עומד בכללים, יכול למצוא עצמו נפסד מטעמים טכניים. הדבר יכול להוביל לכך שצד יהיה מנוע מלטעון חלק מהטענות שלו, ויכול להגיע לכדי הפסד טוטאלי בתיק. פעמים רבות ראינו, כיצד צדדים מיוצגים על ידי עורכי דין שאינם בקיאים בסדרי הדין והפרוצדורה, וכתוצאה מכך, היו אלה לקוחותיהם ששילמו על "הפאולים הטכניים" שבוצעו על ידי עורכי דינם – לעיתים אף מבלי שידעו על כך. משרדנו מאמין בהקפדה על הוראות הפרוצדורה, תוך עמידה בזמנים הנקבעים על ידי בית המשפט והוראות הדין, ומילוי כלל הנדרש מלקוחותינו בכל שלב של ההליך.

לבסוף, אין לגרוע מחשיבות שלב ההופעה בפני בית המשפט ושלב חקירת העדים. גם שלב זה, לא נועד לשליפות מהמותן. על עורך הדין להיות ערוך היטב לטיעוניו בפני בית המשפט, וערוך עוד יותר לחקירה של עדים. פעמים רבות ראינו כיצד מועלית על ידי עורכי דין שאלה לא במקום, אשר גוררת תשובה מזיקה הרבה יותר, מכל "הישג" אשר ביקשו להשיג מחקירתו של העד. לכן, מצד אחד, חקירה לא יכולה להיות מאולתרת, אלא מתוכננת היטב מראש. מצד שני, עורך הדין צריך להיות פתוח לערוך שינויים בחקירה שלו, אם הוא רואה שהיא נעה לכיוון שאינו מועיל ללקוחו, ולא להמשיך עם "הראש בקיר", עם חקירה שלא מצליחה.

וכפי שיש להתנהל בחקירת עדים – כך גם מול בית המשפט. אין טעם "להילחם" עם בית המשפט וללכת נגדו "ראש בקיר", מקום שאפשר להשיג ללקוח את אותה תוצאה באמצעות טענה אחרת, שייתכן שכן תישא חן בעיני בית המשפט. מנגד, במקרים אחרים, כשאין ברירה, על עורך הדין לעמוד על טענות לקוחו, ולהביא די ביסוס להן, על מנת למשוך את בית המשפט אליו.

בעניין זה, אין תחליף לניסיון ולצבירת "זמן טיסה" באולמות בית המשפט ובחקירת עדים.

הליטיגציה היא תחום מסעיר, ולא פלא שאין ספור סדרות טלוויזיה וסרטים מצאו בעולם הליטיגציה כר פורה לתסריטים. אך בעולם האמיתי, כמו בכל דבר אחר, על מנת להצליח בתחום הליטיגציה, יש לשלב בין עבודה קשה לבין כישרון וניסיון, ורק כך להגיע לתוצאות.

יצירת קשר

שם (חובה)

טלפון(חובה)

דואר אלקטרוני

מהות הפנייה